امروزه نصب چمن مصنوعی با توجه به شرایط موجود جوی، شرایط آب و هوای مناطق مختلف، بحران کمبود آب و فرهنگ آپارتمان نشینی و همچنین شرایط نگهداری آسان از چمن مصنوعی، با استقبال زیادی همراه است.نصب چمن مصنوعی باید به شکل اصولی انجام شود تا نتیجه خوب و ایده آلی حاصل شود.چمن مصنوعی ورزشی و چمن مصنوعی تزئینی از انواع چمن های مصنوعی هستند که در ادامه با نحوه نصب آن ها آشنا خواهید شد.

برای خرید و نصب چمن مصنوعی با شماره 05191009924 تماس بگیرید

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر پیج اینستاگرام ما را به نشانی chaman.24@ دنبال نمایید

انواع چمن مصنوعی

  • چمن مصنوعی تزئینی

چمن مصنوعی تزئینی یکی از انواع چمن های مصنوعی است که برای کاربردهای غیر ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.از کاربرد های چمن مصنوعی تزئینی می توان به زیباسازی تراس و بالکن، نصب چمن مصنوعی بین سنگی، طراحی و زیباسازی روفگاردن و… اشاره کرد.

  • چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی ورزشی یکی دیگر از انواع چمن های مصنوعی می باشد که در میادین ورزشی مانند فوتبال ، گلف، تنیس و یا پدل استفاده می شوند.از ویژگی این نوع چمن ها می توان به استحکام و مقاومت بالا، ظاهر جذاب و زیبا و نگهداری آسان آن اشاره کرد.

نصب چمن مصنوعی

خرید چمن مصنوعی ورزشی

هزینه نصب چمن مصنوعی

شاید برای بسیاری از افرادی که قصد دارند چمن مصنوعی نصب کنند سوال باشد که هزینه نصب چمن مصنوعی به چه نحو محاسبه می گردد.قیمت نهایی نصب چمن مصنوعی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از :

  • نوع بافت الیاف چمن مصنوعی
  • تراکم، ارتفاع و جنس چمن مصنوعی
  • نوع زیره
  • دستمزد پرداختی به نصاب چمن مصنوعی
  • هزینه باربری

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت محصولات و نحوه نصب چمن مصنوعی با کارشناسان ما به شماره 05191009924 تماس حاصل فرمایید.

[irp posts=”4785″ name=”چمن مصنوعی چگونه ساخته می شود؟”]

نحوه نصب چمن مصنوعی

مسئله مهمی که خریداران چمن مصنوعی بعد از خرید با آن رو به رو هستند، نصب چمن مصنوعی می باشد.چمن مصنوعی باید به طور اصولی و به صورت مرحله به مرحله انجام شود تا یک فضای سبز ایده آل و دلنشین در محل مورد نظر شما، ایجاد شود.چمن مصنوعی این قابلیت را دارد تا در سریع ترین زمان ممکن بر روی سطوح مختلف نصب گردد.سطوحی که چمن مصنوعی بر روی آن نصب می شوند به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند :

  • سطوح نفوذ پذیر
  • سطوح نفوذ ناپذیر

نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ پذیر

هنگام نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ پذیر باید دقت کرد که حتما از چمن های دارای پانچ که توانایی عبور دادن آب از خود را دارند استفاده شود.مراحل نصب بر روی سطوح نفوذپذیر به شرح زیر می باشد :

اولین مرحله نصب چمن مصنوعی مرحله زیرسازی می باشد.زیرسازی را می توان یکی از مهم ترین موارد در نصب چمن مصنوعی دانست زیرا اگر زیر سازی به درستی اجرا نشود علاوه بر اینکه بر زیبایی کار تاثیر گذار است در طول عمر چمن مصنوعی هم تاثیر به سزایی دارد.زیرا که با گذر زمان و استحکاک ایجاد شده بکینگ چمن مصنوعی را نابود کرده که باعث جداسازی الیاف می شود نکته ای که در مورد سطوح نفوذ پذیر باید به آن توجه کرد این هست که پایداری سطح باید به گونه ای باشد که به مرور زمان دچار نشست نشود.این موضوع در چمن های ورزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای جلوگیری از این موضوع می توان بسته به دانه بندی بستر بین 10 تا 20 سانتی متر از خاک موجود را برداشت کرده و آن را با گراویه و دانه بندی مناسب پر کرد و طی چند مرحله گراویه و دانه ها را کوبید تا استقامت آن پایدار و ثابت شود.

در زمین های ورزشی بزرگ برای هدایت بهتر آب از لوله های زه کشی مخصوص نیز استفاده می شود که اصطلاحا به این فرایند فیلترینگ گفته می شود.

نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ ناپذیر

سطوح نفوذ ناپذیر به مواردی همچون بتن، سنگ فرش و یا موزاییک گفته می شود که نصب چمن مصنوعی بر روی تمامی این موارد قابل اجرا می باشد.فقط برای هرکدام بهتر است مواردی را رعایت کنید به طور مثال در صورتی که قصد دارید از زیر سازی بتنی برای نصب استفاده کنید، توصیه می شود بلافاصله پس از اجرای بتن با ابزار مناسب از جمله سینی کشی و ماله پروانه ای سطح زیرکار را تا حد امکان سیقلی کنید تا زبری بتن باعث آسیب دیدن گره های پشت چمن نشود، هر چند استفاده از ژئوتکستایل در زیر چمن نیز تا حدی زیادی از این گره ها محافظت می کند.

نکته ای که حائز اهمیت است برای نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ ناپذیر و بایستی به آن توجه کنید ایجاد شیب یکنواخت بین نیم تا یک درصد برای هدایت آب های سطحی میباشد. پس از اجرای زیر سازی و توجه به مواردی که بایستی برای هر بستری رعایت شود می توانید چمن مصنوعی خود را بر روی هر سطح نفوذ ناپذیر نصب و اجرا کنید.

نکته ای که برای نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح موازایکی بایستی رعایت شود این است که ترجیحا از موزائک های طرح دار و دارای نقش برجسته به عنوان سطح زیرکار چمن مصنوعی، به خصوص چمن های تزئینی استفاده نکنید. چراکه پس از مدتی به نقش طرح موزائیکی بر روی چمن نمایان می شود. البته این مساله بیشتر در هنگام استفاده از چمن های مصنوعی با ارتفاع کم موضوعیت دارد.

برای خرید و نصب چمن مصنوعی با شماره 05191009924 تماس بگیرید

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر پیج اینستاگرام ما را به نشانی chaman.24@ دنبال نمایید

آماده سازی بستر نصب چمن مصنوعی

پس از انجام زیرسازی ابتدا لایه ژئوتکستال به منظور محافظت از بکینگ چمن مصنوعی در مقابل فرسایش ناشی از تماس مستقیم با زیرسازی و همچنین هدایت و زهکش آب اجرا می گردد.استفاده از این لایه برای نصب تمامی انواع چمن مصنوعی، چه ورزشی و چه تزئینی رایج است،هرچند در برخی پروژه های تزئینی به دلیل کاهش هزینه ها از کاربرد آن صرفه نظر می گردد.

ژئوتکستایل در وزن های مختلف که عموما 200 و 300 گرمی هستند عرضه می شود، از ژئوتکستایل در نصب چمن مصنوعی بر روی سطوح نفوذ پذیر و نفوذ ناپذیر استفاده می گردد.

پس از اجرای لایه ژئوتکستایل نوبت به فرش چمن مصنوعی می رسد.چمن مصنوعی را می توان مستقیما بر روی زمین چسباند و یا با استفاده از نوار اتصال و یا seaming tape رول های کنار هم را یکپارچه ساخت و روی بستر نصب کرد.اما استفاده از ژئو تکستایل مزایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد که چرا باید از ژئوتکستایل استفاده کرد؟

پر کننده های چمن مصنوعی کدامند؟

در چمن های تزئینی الزامی به استفاده از پرکننده بین الیاف چمن نیست.پر کننده ها موادی هستند که به منظور ارتقاء بهره وری چمن مصنوعی استفاده می شوند. پس از نصب چمن مصنوعی بر روی آن پاشیده می شوند و با بورس های مخصوص ما بین الیاف قرار می گیرند.این مواد شامل سیلیس و گرانول می باشند.

سیلیس در چمن های مصنوعی

بعد از نصب چمن مصنوعی در مرحله اول به آن سیلیس اضافه می گردد.استفاده از سیلیس مناسب باعت می شود چمن مصنوعی بیشتر عمر کند و دیرتر دچار فرسایش و شکستگی الیاف شود.سیلیس مناسب چمن مصنوعی دارای دانه های کاملا گرد بوده و اندازه دانه های آن بین 0.5 تا 2 میلی متر می باشد.از سوی دیگر این مواد به دلیل وزن بالا و قدرت جذب رطوبت باعث می شود تا الیاف چمن بهتر بایستد و ظاهری طبیعی تر بگیرد.

با این حال بسیاری از مصرف کنندگان چمن تزئینی به دلایل مختلفی از جمله خاکی رنگ شدن چمن و کاهش هزینه ها ترجیح می دهند از این پرکننده استفاده نکنند.اما اگر قصد نصب چمن ورزشی را دارید هنوز بخش مهمی از کار باقیست.

مقدار توصیه شده و استاندارد سیلیس برای چمن مصنوعی تزئینی در هر متر مربع چمن مصنوعی بین 3 تا 5 کیلوگرم می باشد.

برای چمن های ورزشی این مقدار در هر متر مربع حدود 20 تا 25 کیلوگرم است.خاطر نشان می گردد استفاده از سایر پرکننده های مشابه از جمله ماسه بادی و سیلیس با دانه بندی شکسته به جای چمن مصنوعی به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.

گرانول در چمن های مصنوعی

گرانول پر کننده دیگری است که فقط در چمن های مصنوعی ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.این مواد عموما به صورت دانه های لاستیکی سیاه رنگ می باشند که بعد از افزودن سیلیس به چمن مصنوعی اضافه می شوند.دانه های گرانولی اساسا به منظور افزایش خاصیت ارتجاعی و ضربه گیری چمن و جلوگیری از آسیب دیدن بازیکنان هنگام زمین خوردن به چمن مصنوعی افزوده می شود.دانه های گرانول از خرد شدن تایرهای ماشین تهیه می شود و باید توجه داشت که گرانول مناسبی تهیه شود زیرا در گرانول های ارزان و بی کیفیت وجود سیم و نخ های تایر باعث آسیب دیدن الیاف چمن مصنوعی و بازیکنان می گردد.همچنین برای جلوگیری از سیاه شدن لباس بازی کنان هنگام بازی بر روی چمن مصنوعی می توان از دانه های گرانول رنگی نیز استفاده کرد.

در مرحله بعدی پس از افزودن گرانول می بایست چمن را کاملا برس زد تا پرکننده ها بطور یکنواخت در سراسر زمین پخش شوند. این عمل می تواند بصورت دستی و یا با ماشین آلات مخصوص انجام شود.

نصب چمن مصنوعی

در نهایت باید دقت داشته باشید که در زمین های چمن مصنوعی باید اطراف زمین را جدول کشی کنید به نحوی که پر کننده ها از زمین خارج نشوند.

[irp posts=”4481″ name=”پر کننده های چمن مصنوعی”]

روش های خط کشی زمین ورزشی

  • بافت خطوط سفید توسط کارخانه تولید کننده

در این روش به دلیل یکپارچه بودن خطوط با چمن اصلی امکان آسیب دیدن چمن در ناحیه خطوط به مرور زمان به حداقل می رسد.از سوی دیگر دستگاه های داخلی قادر به بافت خطوط در تمامی جهات نیستند و در مناطق محوطه جریمه و خطوی منحنی و گرد قابل بافت نمی باشند.

  • استفاده از چمن سفید برای خطوط

می توان گفت در این روش تقریبا تمامی خطوط قابل اجراست و می توان این اطمینان را داد که خطوط سفید به مرور زمان کم رنگ یا پاک نخواهد شد.اما باید به این نکته توجه داشت که در چمن مصنوعی اولین جایی که آسیب می بیند محل درز هاست و با افزایش تعداد درز ها احتمال آسیب دیدن چمن افزایش می یابد.

  • رنگ آمیزی خطوط سفید چمن

این روش از نظر هزینه کم هزینه ترین روش می باشد و با توجه به روش های قبلی مشکلی هم برای دوام و طول عمر چمن مصنوعی ایجاد نمی کند.اما در زمین های رو باز که در معرض تابش آفتاب و البته سایش قرار دارند می بایست این رنگ آمیزی به طور مستمر تجدید گردد.